29.10.2008

Let's SketchUp, ketchup

I dag. I tegnetimen i Arkitektur ( ett av 4 fag jeg har i år),
lærte jeg å bruke ett nytt program på pc.
SketchUp. Det er ett av Google's programmer du kan finne på nettet.
Du har kanskje sveipet innom Google Earth en eller annen gang?
Bygningene som er konstruert der, er konstruert i nettopp SketchUp.

Vi fikk 3 timer undervisning i det. 3 Timer. Ikke en dag, ikke en uke. Nei, 3 timer.
Nå skal vi kunne det aller meste, lage kuler, bygninger og slikt.
Dette programmet skal i tillegg brukes på eksamen.
Læreren sa at dette programmet var enkelt å forstå, men jeg synes det var utrolig vanskelig å sette seg inn i. Fjerne vegger, sette inn komponenter. Male i farger. Tenke størrelser i forhold til hverandre. Men, det blir vel bedre etter hvert.
Det er i allefall ganske moro. Kan minne om å bygge hus i The Sims, bare "litt" mer avansert.
Det å omstille tankene fra to dimensjoner til tre, var litt vanskeligere enn hva jeg hadde trodd.
Men, vi er nybegynnere i dette. Og alle kan sikkert bli kjempeflinke, dersom vi jobber litt med det hver dag. Eller annenhver dag. Alt ettersom.
Men jeg føler egentlig at leksene begynner å ta kvelertak på meg. Ikke for at jeg henger så veldig etter. Der er ikke det. Det er for at det nermer seg prøver, eksamener. Og midt oppi alt dette, skal vi lære nye programmer og sette oss inn i det. Samt lese pensum.
Målet er å komme igjennom året med gode karakterer. Til nød, ganske bra karakterer. Såpass må jeg forvente av meg selv.

Men, dette programmet SketchUp kan jeg jo få bruk for siden også. Kan jo lage drømmehuset mitt. Har også en liten anelse om at Arkitektur oppgaven vår, består i å designe ett hus.
Jeg gruer meg til eksamen . Virkelig. Trearbeid er ikke helt min greie. Skjeve mål, pussing av fingre. Skumle sager . Kø,ikke minst KØ! Kø på alt, båndsag, vippesag, pussebånd. Over alt.
Huff, ja det skal ikke være greit å være student.

Bildet er hentet fra denne adressen
http://3dnature.com/images/SketchUp53DNComponents.jpg

1 kommentar:

  1. Hehe har holdt på me sketch up e og:P Syntes d va vanskelig d ja:O Flott blogg btw:D

    SvarSlett