01.02.2011

KOH på Høgskulen i Volda

Ei som heter Lise, spurte om jeg kunne fortelle litt om det å gå på KOH i Volda. Å treig som jeg er, har ikke fått skrevet noe før nå.


Når jeg startet på KOH i Volda i 2008 var jeg pissnervøs. Jeg kjente ingen og klassen var ganske stor. De startet med å gi oss gruppearbeid, så vi ble tvunget til å snakke sammen. Å etter et par uker på skolen begynte jeg å lure på om jeg i det heletatt hadde noe å gjøre der, siden alle virket så mye flinkere enn meg. 


Fagene det første året var:
- Arkitektur: Bygge modeller og fasader i tre. Kutte til og dimensjonere, måle, lime. Generelt alt jeg ikke kunne. Men det er merkelig hvor fort du lærer det. Samt at læreren Thorstein var flink til å lære fra seg, selv om han var litt tørr til tider. 
Selve faget var ikke så vanskelig, men det krevde at du var villig til å lære. Det var mye å huske, samt at fristene var til tider litt korte. 


- Funksjonell Design: Lage gjenstander i leire, sy, hekle, strikke. For min del var dette frustrasjon nummer to. Fristene var alt for korte. Vi skulle lære så mye på så kort tid at du følte at du hoppet over deler som var viktige. Vi lærte også om toving.


- Kunst: Favorittfaget mitt! Litt tegning, litt maling, kroki og lagde skulpturer av søppel.
Jeg kan ikke si at jeg husker så alt for mye, siden det er en stund siden. Men de første ukene lærte vi alt jeg hadde lært på videregående. Slikt som blindtegning, fargekontraster og fargesirkel. Vi fikk minst en oppgave i lekse hver uke, dersom du ikke leverte, ble det en tom plass på veggen. Vi lærte komposisjon, billedanalyse og utstilling. 


- Visuell Kommunikasjon: Perspektivtegning, photoshop, illustrasjon. Dette faget var mer tørt enn noe annet, men det kan ha noe med at læreren ikke virket stødig innen faget. Dette har forrandret seg nå, i og med at de har fått nye lærere. 


Alt i alt så vil jeg si at nivået på fagene var ganske høyt, men det var for at vi mer eller mindre konkurrerte. Du ville så gjerne ha gode kommentarer fra lærerne, så du gjorde alt du kunne for å få det best mulig. Oppgavene var veldig konkrete, noe som gjorde de lette å jobbe ut ifra. Leksemengden var ganske høy, men arbeidet du jevnt hele tiden så fikk du igjen for det til slutt. 


Det som var mest negativt for min del var eksamen. Det første året hadde vi tre eksamensoppgaver. Det ene var en illustrasjon av et eventyr, det andre var en venteplass i tre og i tillegg en hjemmeeksamen som gikk på billedanalyse.
Det andre semesteret derimot hadde vi 3 gjenstander i hvert fag. I Funksjonell design var det: 
- Et plagg som du har sydd og dekorert. 
- Et skrin eller oppbevaringsboks i tre.
- To gjenstander i leire.
I kunst hadde vi:
- Et maleri av et barndomsminne.
- Et trykk i lino.
- en skulptur i gips.
 I tillegg hadde vi en skriftlig eksamen på skolen og to hjemme eksamener. Så om jeg teller gjenstandene som eksamensoppgaver, så hadde vi i alt 9 eksamener.


Dette virker kanskje skremmende, men når du kommer inn i fagene går det ganske lett. Du har i tillegg ganske lang tid å jobbe på. Det viktigste var IKKE GI OPP!


Så jeg håper dette hjalp litt. Det er i tillegg mye som har forrandret seg, og faget virker mer moro nå enn hva det var da jeg gikk der. Det er visst blitt lagt inn mer tegning og maling, noe jeg savnet da jeg gikk der. 


Å når det gjelder studentmiljøet, så er det helt supert. Det er lett å bli kjent med nye folk. Siden plassen er så liten vil du alltid møte på noen du kjenner. Det viktigste er å være supersosial den første måneden!

1 kommentar:

  1. Spennende og kreativt! Hadde vært noe for meg, i mine yngre dager, tjihii :-))

    Fortell gjerne om hva du holder på med på skolen NÅ også :-)

    Kos deg, Eli Peli ;-)

    SvarSlett