04.05.2011

Kaarstad plugged!

Kaarstad plugged!
Av Lillian Bigton

3.mai 2011 var det konsert på Kaarstadbygget på Høgskulen i Volda. Det var 5 elever fra bachelor i musikk som stod for konserten. Konserten var et arbeidskrav i emnet utøving og formidling, og ble holdt på rom 202 i tredjeetasjen på Kaarstad klokka 1900. Konsertlokalet var et ganske lite klasserom, men dette var ikke noe problem i forhold til lyden så vidt jeg kunne høre. Bandet bestod av Adrian Hoff på trommer, Sondre Stang Midtbust på bass/elgitar, Åge Staurset på bass/elgitar, Nina Studshammen på vokal og Henrik Solberg på elgitar/kassegitar og vokal. Til å styre lyden hadde de fått med seg Camilla Frantsen, Stine Eikefet og Mattis Moviken som også går/har gått på samme linjen som bandet.
Repertoaret bestod av pop, rock og blues og det gikk en fin rød tråd gjennom konserten. De startet med ”Leila” som er en Claptonlåt. Dette var en god start på konserten og satte tonen for resten av sangene. Videre fikk publikum høre låter av bl.a. John Mayer, Beatles, Gary Moore Og Bigbang. Vokalistene vekslet mellom å synge sammen og å synge hver sin gang. Jeg vil trekke frem fremførelsen av John Mayers ”Your body is a wonderland” som spesielt bra. Både vokalisten og bandet gjorde denne på en svært fin måte. Videre synes jeg også at ”Home” av Edward Sharpe and the Magnetic Zeros fungerte godt. Det var ikke så godt å bli klok på når denne sangen faktisk var ferdig for bandet begynte på igjen flere ganger etter at de tilsynelatende var ferdig. Det var et morsomt påfunn som de også valgte å avslutte konserten med. De fleste sangene var mer eller mindre godt kjente låter som sikkert mange har hørt fra før. ”Let it be” og ”House of the risring sun” var i så måte sikre kort. Jeg synes de har vært flinke til å velge sanger som har gitt konserten en helhetlig følelse.
 Det var dessverre ikke mange som hadde møtt opp for å høre konserten. Jeg vet ikke om de hadde promotert seg selv på noen annen måte en å lage en facebookgruppe der jeg fikk min invitasjon. Jeg kunne i alle fall ikke se noen plakater eller lignende. Det var for øvrig et lite lokale så sånn sett passet det greit at det ikke var stappfullt med folk. Jeg syns det virket som om de hadde god kontroll på sangene de fremførte. Det var uformell stemning og det virket som om de hadde det gøy mens de holdt på. Samspillet satt bra og det virket som om de var sikre på fremføringen. Generelt sett så var det etter min mening høyt nivå på hele bandet og sangene som ble fremført. Noen ganger synes jeg at vokalen druknet litt i forholdt til instrumentene, men stort sett så var dette på plass. Konserten varte i omtrent en time og det opplevdes som passe langt.
Det jeg fikk ut av denne konserten var enkelt og greit en god musikkopplevelse. Selv om repertoaret ikke er det jeg personlig hører mest på så var det en fin opplevelse og det er jo alltid noe spesielt med å høre noe live – uavhengig av sjanger. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar